Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Digitale løsninger er ikke hele svaret

Ældre Sagen ser digitale løsninger som en del af løsningen, men de er bestemt ikke hele svaret. Det har vi understreget i et høringssvar juli 2025 om etablering af et nyt Digital Sundhed Danmark.
14.07.2025

For Ældre Sagen er det vigtigt, at den kommende sundhedsreform ikke kun har fokus på at finde gode digitale løsninger, men på at finde flere gode løsninger generelt.

Hjemmehjælpsmodtagere og plejehjemsbeboere er ofte også kernekunder i sundhedsvæsenet.De har først og fremmest brug for, at der findes gode løsninger på samarbejdet mellem sygehus, egen læge og kommunal ældrepleje.

Velfærdsteknologi er en digital løsning

Digitale løsninger i sundhedsvæsenet er velfærdsteknologi, der enten er udviklet til at forbedre livskvalitet og sundhed for mennesker, der har brug for støtte i hverdagen pga. alder, kronisk sygdom eller handicap - eller som er udviklet til at aflaste sundhedspersonalet for fx tunge løft, besværlige arbejdsstillinger eller administrativt arbejde.

Men for at velfærdsteknologi kan give mening, er det vigtigt at tage højde for, at vores digitale kompetencer er meget forskellige.

Velfærdsteknologi må ikke øge ulighed i sundhed

Digitale udfordringer rammer i højere grad personer med kortere uddannelser, personer på fx flexjob eller skånejob, på pension, førtidspension eller efterløn. Og det er samtidig disse persongrupper, som generelt oplever ulighed i sundhed i det eksisterende sundhedsvæsen.

En befolkningsundersøgelse fra 2023 viser, at blandt den ældste del af befolkningen 84+ år er det 29 pct, der har fysiske eller kognitive udfordringer, der gør det svært at bruge digitale løsninger.

To nye undersøgelser afdækker udfordringer

Ældre Sagen har to undersøgelser, der siger noget om, hvordan ældre mennesker oplever velfærdteknologiske løsninger:

Analyse fra Ældre Sagen juni 2025 på basis af tal for Danmarks Statistik:

  • 47 pct. oplever, at det er en fordel at have digital kontakt til lægen, fordi de undgår transporttid
  • 38 pct. synes, at det er nemmere og mere fleksibelt at være hjemme end møde frem hos lægen
  • 37 pct af brugerne med hjemmemonitorering har nogen grad, mindre grad eller slet ikke adgang til løbende hjælp fra sundhedsfaglige personer
  • 21 pct. følte sig kun i nogen grad, mindre grad eller slet ikke trygge ved den digitale løsning
  • 20 pct. af brugerne af hjemmemonitorering har behov for hjælp fra fx familie og venner

Tallene omhandler aldersgruppen 65-89-årige.

Kilde: Ældre i tal, analyse fra Ældre Sagen juni 2025 på basis af tal fra Danmarks Statistik 

Center for Patientinddragelse for Ældre Sagen, marts 2025. Undersøgelse om oplevelser af digitalisering i mødet med sundhedsvæsenet blandt ældre med flere sygdomme:

Oplevede fordele:

  • øger friheden, tilgængeligheden og fleksibiliteten
  • kontakten er lige så god og tryg som den fysiske
  • giver større ansvar og kontrol over deres sygdom
  • fremmer sammenhængen i deres forløb 

Oplevede ulemper: 

  • øger afstanden og skaber dårligere adgang til ydelser
  • skaber mindre tryghed, fordi man mister nærhed og den menneskelige forbindelse går tabt
  • får patienterne til at føle sig inkompetente
  • behandlerne taler ikke sammen, trods de digitale muligheder
Kilde: Undersøgelse om oplevelser af digitalisering i mødet med sundhedsvæsenet blandt ældre med flere sygdomme, af Center for Patientinddragelse for Ældre Sagen, marts 2025 

Læs Ældre Sagens høringssvar om Digital Sundhed Danmark.

 

Sidst opdateret 03.09.2025