Facebook i lokalafdelingen
På denne side får du råd og vejledning i, hvordan lokalafdelingen kan bruge Facebook.
Er du administrator eller redaktør af en Facebookside eller Facebookgruppe, så kom med i vores Facebookgruppe for Facebookredaktører i lokalafdelingerne. Her får du hjælp og tips til dit arbejdet med Facebook.
Det er en lukket gruppe, hvor du kan være med, hvis du arbejder med eller overvejer at arbejde med Facebook i lokalafdelingen.
Når du anmoder om medlemskab af gruppen, får du vist 3 spørgsmål på skærmen. Dem skal du svare på for at opnå medlemskab af gruppen.
Det er også en god ide, hvis du bliver tildelt en rolle som "Redaktør sociale medier" på Frivilligportalen. Så får du informationer om sociale medier i nyhedsbrevet. Få den aktivitetsansvarlige i din lokalafdeling til at tildele dig den rigtige rolle.
Hvis lokalafdelingen overvejer, om I kan få værdi af at være aktive på Facebook, så er det nyttigt at se på, hvad Facebook kan.
Tre grunde til at være på Facebook:
- Det er en nem og direkte måde at kommunikere på, hvor I kan fortælle historier og nyheder fra lokalafdelingen. Det er en god måde at vise hvad I står for, og hvilke aktiviteter I tilbyder.
- Kom tættere på de frivillige og medlemmer: Facebook giver gode muligheder for at holde kontakt og have dialog med dem, der er aktive i lokalafdelingen og i lokalområdet. En aktiv Facebookside eller gruppe kan også tiltrække nye medlemmer og frivillige.
- Facebook muliggør et digitalt mødested, hvor lokalafdelingens medlemmer og frivillige kan mødes om aktiviteter og interesser.
Man kan få stor nytte af at være aktiv på Facebook, men det kræver også ressourcer.
3 ting, I bør overveje:
- Hvem kan varetage rollen som Facebookredaktør?
- Hvem skal Facebookredaktørerne eventuelt koordinere med i lokalafdelingen?
- Ønsker I, at der er sammenhæng til andre kommunikationskanaler, fx lokalhjemmeside, Det Sker, Lokalnyhedsbrev osv.
Når I i lokalafdelingen har besluttet jer for at oprette (eller genstarte) en Facebookside, så skal I kontakte sekretariatet, så hjælper vi jer nemt og hurtigt med at komme i gang.
Kontakt: FB-support@aeldresagen.dk
Facebook ejer alle data, som lægges på Facebook. Det skal man som bruger være opmærksom på.
OBS: I 2019 har landsforeningen Ældre Sagen tiltrådt Facebooks databehandleraftale om delt dataansvar, hvilken vurderes at overholde persondatalovgivningen. Det gør det muligt for lokalafdelinger i Ældre Sagen at bruge Facebooksider og Facebookgrupper i det frivillige arbejde.
Sekretariatet har derfor formuleret en tekst om dette, som alle lokalafdelinger skal henvise til. Derudover omhandler teksten også, hvordan vi her i Ældre Sagen behandler data.
Det er lovpligtigt at informere brugerne om dette. Læs vores privatlivspolitik her
Landsforeningen Ældre Sagen er dataansvarlig, når det gælder brug af Facebook i regi af Ældre Sagen. Det gælder også Facebooksider og Facebookgrupper i lokalafdelingerne. Det ansvar kan vi påtage os ved at:
- Alle Facebookgrupper og Facebooksider i Ældre Sagens lokalafdelinger skal have en tekst i feltet ”Impressum”, der sikrer, at Ældre Sagen lever op til ansvaret i forhold til databehandleraftalen og persondatalovgivningen. Denne tekst bliver lagt på af sekretariatet på Facebooksiderne. Der må ikke ændres i teksten. Kontakt FB-support@aeldresagen.dk om selve teksten.
- Alle Facebooksider i regi af Ældre Sagen skal gøre Ældre Sagens Facebookside (facebook.com/aeldresagen) til med-administrator af lokalafdelingens Facebookside. Med-administratorskabet skal til for at sikre lokalafdelingerne ift. persondataloven.
- Facebooksider i regi af Ældre Sagen skal ikke benytte Facebook Messenger eller Indbakken på en Facebookside. Brug i stedet en officiel mailadresse til lokalafdelingen.
- Facebookgrupper under Landsforeningen Ældre Sagen er tilknyttet Ældre Sagens Facebookside, og skal derfor oprettes af Ældre Sagens sekretariat. "Om-teksten" vedligeholdes af sekretariatet. Der må ikke ændres i teksten.
- Facebookgrupper under lokalafdelinger i Ældre Sagen skal være tilknyttet lokalafdelingens Facebookside, og skal derfor oprettes af lokalafdelingens Facebookside. Lokalafdelingen får en tekst til feltet impressum af sekretariatet. Der må ikke ændres i teksten.
- Hvis sekretariatet beder om det, skal der tildeles administratoradgang til en Facebookside.
- For at sikre lokalafdelingerne og brugerne ift. persondataloven, er det vigtigt at man hverken giver virksomheder eller personer adgang til lokalafdelingens Facebookside, hvis det ikke er nødvendigt. Hvis du er i tvivl, om nogen har unødvendig adgang, så kontakt os på FB-support@aeldresagen.dk
Teksten er med til at sikre lokalafdelingerne, når de bruger Facebook som kanal til kommunikation. Om-teksten indeholder bl.a.:
- Etik for brug af Facebook
- Link til Ældre Sagens retningslinjer
- Link til privatlivspolitik og cookiepolitik i Ældre Sagen
- Information om brug af visuelle materialer som billeder, grafikker, video mm.
- Information om databehandleraftalen med Facebook og link hertil
God etik på lokalafdelingens Facebookside eller Facebookgruppe
Når lokalafdelingen bruger Facebook, er der nogle ting, som redaktørerne bør være særligt opmærksomme på:
At bruge indhold fra eksterne kilder (fx indhold, man gerne vil dele):
- Undgå at bruge eller dele quiz, apps o. lign. som indhold. Disse giver nemlig meget ofte en tredje part adgang til brugernes data.
- Indhold bør ikke have karakter af markedsføring, medmindre det handler om fx en aktivitet eller et arrangement i lokalafdelingen.
- Indholdet skal altid være relevant for brugerne og i relation til lokalafdelingens arbejde og brugernes interesser i lokalafdelingen.
Personoplysninger og følsomme samtaler:
- Hvis en bruger deler personoplysninger om andre, så hjælp brugeren med at få det fjernet igen.
- Hav ikke svære samtaler eller samtaler, som indeholder personoplysninger om andre.
- Bed ikke brugere om personoplysninger. Flyt i stedet den slags samtaler til en officiel mailadresse til lokalafdelingen.
- Vær sikker på, at I har de fornødne rettigheder og samtykker, når I bruger billeder, videoer og grafikker på Facebook. Læs mere om samtykke og rettigheder til billeder mm.
Gode råd til formalia, cover- og profilbillede på lokale Facebooksider (PDF)
Hvis lokalafdelingen vil være tilstede på Facebook, skal man altid oprette en Facebookside.
Derudover kan lokalafdelingen vælge at oprette en eller flere Facebookgrupper, som er ejet af lokalafdelingens Facebookside.
Grupper og sider er gode til forskellige formål, så det er vigtigt, at man vælger det rigtige. Det er en god idé, at man nedskriver sit formål, så både lokalbestyrelsen, facebookredaktøren og andre ved, hvad man vil med indsatsen.
Facebooksider | Facebookgrupper |
En Facebookside er offentlig, hvilket betyder at alle kan se den og følge den. Den fungerer som en officiel side for lokalafdelingen. Indholdet fortæller typisk om lokalafdelingens aktiviteter, nyheder, frivillige og om lokalpolitisk indflydelse. Facebooksiden er god til det større fællesskab, da man når bredt ud til både aktive og passive medlemmer af lokalafdelingen og som et vindue ud til lokalsamfundet. Facebooksidens følgere kan dele sidens opslag med deres venner. Det er med til at få de gode historier længere ud, end hvis man deler indhold i en gruppe. Der kan være flere administratorer på en Facebookside. Når en administrator eller en redaktør laver opslag eller kommenterer, sker det med Facebooksidens profil, og ikke med ens eget navn og foto Man kan annoncere for at nå længere ud med opslag og begivenheder til relevante målgrupper på Facebook. |
En Facebookgruppe kan være åben, lukket eller skjult, afhængigt af formålet. En gruppe er orienteret mod et mere specifikt fællesskab, hvor medlemmerne kan lave opslag og kommunikere med hele gruppen. En gruppe er god til kommunikation i et mindre fællesskab. Fx lokale motionister, der i gruppen koordinerer deres aktiviteter. I en gruppe kan man sagtens være flere administratorer. Ens opslag og kommentarer bliver vist med eget navn og foto. Det er ikke muligt at benytte sig af annoncering på opslag og begivenheder i en Facebookgruppe. Dertil kan man ikke dele opslag fra en lukket gruppe |
Kort sagt:
En Facebookside er bedst til at informere og kommunikere bredt, mens en Facebookgruppe er god til engagere og kommunikere i et mindre, interessepræget fællesskab.
Lokalafdelingen kan også overveje, om man vil bruge penge på at annoncere på opslag. Det kan biddrage til at opslag når ud til flere på Facebook.
Hvis man ønsker at promovere sine opslag via annoncering, kommer man langt med fx. 25 kr. pr. opslag. Gennemsnitligt bruger folk mellem 2-500 kr. pr. måned afhængigt af, hvor mange opslag man har. Det er op til den enkelte lokalafdeling at vurdere, om man har lyst til og gavn af det.
Læs mere om retningslinjer for annoncering på Facebook
Administratorer og redaktører
Uanset om man vælger en Facebookside eller Facebookgruppe, så bør der være minimum 2 administratorer fra lokalafdelingen. Dette sikre, at lokalafdelingen ikke mister adgang, hvis en administrator stopper. Så kan man også deles om at holde øje med opslag og kommentarer og lægge indhold på.
- Husk, at landsforeningen Ældre Sagens Facebookside også skal tildeles en administratoradgang til Facebooksider.
- Husk, at lokalafdelingens Facebookside altid skal stå som ejer af lokalafdelingens Facebookgrupper.
Hvis sekretariatet har oprettet lokalafdelingens Facebookside, er Ældre Sagens Facebookside automatisk administrator af lokalafdelingens Facebookside. Ellers er det lokalafdelingens pligt at gøre opmærksom på, at man har oprettet en Facebookside og efterfølgende at godkende en anmodning fra Ældre Sagens Facebookside om at blive administrator.
Er du i tvivl, så kontakt FB-support@aeldresagen.dk.
Guide: Sådan gør man Ældre Sagens Facebookside til administrator:
- Gå ind på Facebooksiden
- Tryk på "Indstillinger"
- Tryk på "Sideopsætning"
- Tryk på "tilføj ny" og tast navnet på Ældre Sagens Facebookside (vær OBS på, at siden bliver vist med logo, og at du ikke kommer til at trykke på en personprofil eller gruppe i stedet).
Guide: Tilknyt lokalafdelingens Facebookside til en Facebookgruppe:
- Gå ind på Facebooksiden
- Klik på fanen "Grupper" i venstre kolonne. Hvis fanen ikke er synlig, skal du administrere den i din sides faner og afsnit for at synliggøre den
- Klik på "Tilknyt din gruppe"
- Klik på "Tilknyt" ud for den gruppe, som du vil knytte din side til
- Klik på "Tilknyt gruppe" for at bekræfte
Vær OBS på, at gruppen skal tillade sider at være medlem af gruppen. Og at siden. hvorpå gruppen skal tilknyttes, skal være administrator af gruppen. Se guiden herunder:
Guide: Sådan gør du en Facebookside til medlem af en gruppe:
- Gå ind på Facebooksiden
- Klik på fanen "Grupper" i menuen til venstre
- Søg efter den gruppe, du vil være medlem af og klik på "Bliv medlem af gruppen" under coverbilledet
- Vælg, at du vil være medlem som lokalafdelingens Facebookside (det kræver, at du er administrator af Facebooksiden)
- Klik på "Bliv medlem af gruppen"
Det er muligt, at du skal vente på, at en gruppeadministrator godkender din anmodning. Husk, at lukkede grupper ikke bliver vist i søgeresultater, men at et medlem skal invitere et andet.
Hvis Facebooksiden ikke kan søge om medlemskab, kan det skyldes, at gruppeadministratorerne ikke har tilladt sider at deltage i deres grupper. Det skal du ændre i gruppens indstillinger.
Den personlige brugerprofil
Facebook er baseret på personlige brugere. Man logger ind med sin personlige Facebookprofil på Facebook, og man bruger denne til at oprette og deltage i grupper og til at være koblet op på en Facebookside som administrator eller redaktør.
Vi anbefaler, at man ikke opretter falske profiler til arbejdet på Facebook.
Guide: Sådan gør man en bruger til Facebook administrator:
- Gå ind på Facebooksiden
- Tryk på "Indstillinger"
- Tryk på "Sideopsætning"
- Tryk på "Side adgang"
- Tast navn eller e-mail på den, du vil give en administrator-rolle. Vær sikker på, at det er den rigtige, du inviterer. Vær OBS på at du vinger af på "Fuld kontrol", hvis de skal have det.
I indstillingerne kan I også tildele en eller flere brugere en rolle som redaktør - så kan de lægge indhold på eller være ordstyrer af debatter.
Mangler du en hjælp eller en guide til andet, henviser vi til Facebooks egen hjælpeside: https://www.facebook.com/help
Den bedste måde at holde gang i en Facebookside er, hvis man jævnligt er aktiv. Det er man ved at være til stede og ved at lægge relevante opslag på. Det kan være et arrangement, en nyhed fra lokalafdelingens webside eller et opslag fra en anden Facebookside, som man deler.
Vær også til stede for brugerne. Svar på deres spørgsmål, og giv deres kommentarer et like - Brugerne må meget gerne svare og hjælpe hinanden.
Undgå at markedsføre særlige produkter eller firmaer. Det kan være i strid med Facebooks regler, og det kan nemt genere brugerne.
Facebook er heller ikke en kanal til håndtering af medlemskab, tilmelding til kurser mm. Her skal lokalafdelingen bruge Ældre Sagens officielle systemer. Det er en fordel, hvis I kan koordinere mellem kommunikationskanalerne. På den måde kan I genbruge indhold flere steder. Det er også en god idé, hvis I løbende i andre kanaler gøre opmærksom på, at jeres Facebookside eller -gruppe eksisterer.
Inspiration til godt indhold
Vis begivenhederne
- Opret og del begivenhederne på lokalafdelingernes Facebookside.
- På den måde kan man vise, hvad der sker, og følgerne deler måske arrangementerne videre til andres Facebookvenner.
Send en reminder
- Med et sjovt opslag kan man lige minde om et arrangement i morgen, og måske få et par ekstra deltagere med, hvis der er plads.
Vis aktiviteterne og hvem, I er
- Vis billeder og video fra aktiviteter og arrangementer. Fx i et album.
- Vi vil gerne se billeder af os selv og fra tig, vi har deltaget i. Det giver også andre brugere et indblik i, hvad I laver, og hvem I er. Det kan også være med til at fortælle historien om de frivillige indsatser, I har.
- Husk, at få tilladelse fra deltagerene til, at I fotograferer og filmer og deler materialet på Facebook.
Del viden
- Lokalafdelingen kan dele relevante opslag af egen hjemmeside eller andre medier, som har relevans for følgerne af lokalafdelingens Facebookside.
- Brug gerne Facebooks delefunktion og del fra andres personprofiler og Facebooksider.
Del viden fra lokalsamfundet
- Brug Facebooksiden til at bringe relevante nyheder og informationer fra lokalsamfundet. Det er nemt indhold, som andre skaber, og som man kan dele. På den måde, bliver lokalafdelingen en spiller i den lokale videndeling. Det kan også være, at lokalafdelingen har været med til at skabe et lokalt tiltag, og så kan man også vise, at man også har indflydelse i lokalsamfundet.
Søg efter frivillige
- Brug Facebook til at søge efter nye frivillige i jeres lokalområde. Få fx nogle besøgsvenner til at fortælle om, hvad det vil sige at være besøgsven. Lav et par billeder fra et visit hos en besøgsvært og brug det til at fortælle den gode historie.
Send live
- Brug Facebook-live til at sende fra fx et foredrag. Det kan være en sjov måde at få flere til at følge med og fx skabe involvering af brugere, der kan stille spørgsmål undervejs.
Hjælp den gode tone på vej
Vi ser det heldigvis ikke så ofte på lokalafdelingernes Facebooksider eller -grupper, men oplever man at tonen bliver lidt hård i kommentarsporene, er der heldigvis noget du kan gøre, for at hjælpe den gode tone på vej:
- Plej den gode tone og debat ved at opfodre brugerne til at tale ordentligt til hinanden og holde sig til emnet. Og ved selvfølgelig selv at pænt og være hjælpsomme.
- Brug gerne Ældre Sagens retningslinjer for god tone. Det er også et redskab til dig som administrator, hvis tonen i kommentarsporet bliver hård.
Find retningslinjerne for god tone for Ældre Sagens Facebookside - I afsnittet "Om” er retningslinjerne beskrevet med et link til www.aeldresagen.dk/god-tone. Så kan alle se det, og så man kan henvise til det i et kommentarspor, hvis det bliver nødvendigt.
Find inspiration til, hvordan du kan hjælpe den gode tone på vej
Der er forskellige opgaver, når man har en Facebookside eller –gruppe.
Det kan være en fordel at være en lille redaktionsgruppe, så man kan fordele redaktørtjansen og på skift tage tjansen på Facebook med at poste, tjekke indlæg og svare på kommentarer og henvendelser. Er I flere, kan I også bruge hinanden til at sparre om indhold og reaktioner fra brugerne.
De redaktionelle opgaver spænder over:
- Planlægge og oprette indhold på Facebooksiden eller i Facebookgruppen.
- Overvåge kommentarer og indlæg fra følgerne.
- Svare på kommentarer.
- Særligt for Facebookgrupper: Godkende nye medlemmer, der søger optagelse i en lukket Facebookgruppe.
Det er en god idé at udarbejde nogle retningslinjer og nogle svar på det, der bliver spurgt mest om, som kan lette det daglige arbejde og sikre, at man behandler alle ens.
Gode punkter til disser retningslinjer:
- Hvilke typer kommentarer svarer man på
- Hvor tit svarer man på kommentarer
- Hvordan svarer man, og i hvilken tone. Brug gerne guiden om den gode tone.
- Hvor tit vil I have et opslag på Facebook
- Hvilken type indhold har I opslag om på Facebook
- Hvem kan slå op (som personprofil eller som lokalafdeling)
- Hvem skal kunne slå op under logoprofilen?
Særligt for Facebookgrupper:
- Vil I have at ansøgere skal svare på nogle spørgsmål inden optagelse? Det er muligt at stille 3 relevante spørgsmål til nye, der søger optagelse i gruppen. Det kan fx være om bopælspostnummer eller rolle i lokalafdelingen.
- Ønsker I, at alle brugerne skal kunne lave opslag eller kun kommentere?
På Facebook har du forskellige muligheder, når du skal lave opslag. I denne guide får du små tips og tricks, du kan bruge, når du skal slå noget op på Facebook. Fx hvordan du fastgør eller redigere et opslag, får et billede på eller gemmer en kladde. Du kan også finde tips til, hvordan du ændre sideopsætning og gruppeoplysninger, redigerer badges mm.