Ankestyrelsen og Ældre Sagen sætter Frederikssund Kommune på plads
					Frederikssund Kommune må ikke tvinge blinde Lene Wagner, 88 år, til at købe en robotstøvsuger og fratage hende den praktiske hjælp.
				
		
				Det har Ankestyrelsen afgjort. Kommunen har ifølge Ankestyrelsen ikke foretaget en individuel vurdering af Lene Wagner og hendes evne til at betjene en robotstøvsuger. Kommunen har erkendt sin fadæse, og Lene Wagner får i dag støvsuget sit hjem.  
 
Sjællandske Nyheder har skrevet om sagen i flere omgange og ligeledes afdækket, hvordan kommunen i sin spareiver har visiteret mange ældre til robotstøvsuger i stedet for praktisk hjælp.
Lene Wagner er blind. Hun går med rollator og har brug for hjælp til at tage høreapparater på. Hun har ikke smartphone og kan ikke bruge fjernbetjeninger. Men det så Frederikssund Kommune stort på, og foreslog hende at gå et andet sted hen i hjemmet, mens robotstøvsugeren kørte.
En række ældre i Frederikssund sendte i samråd med Ældre Sagen Frederikssund en klage til Ankestyrelsen.
Formand for Ældre Sagen Frederikssund, Bente Christensen, er glad for sagens udfald. Hun siger:
- Det er vigtigt i sådan en sag her at holde fast i dialogen med den lokale presse. Uden vores journalist på Frederiksborg Amts Avis var dette ikke lykkes. Og uden vores eget korps af bisiddere, der kender reglerne indgående, var det heller ikke lykkes. Vi har nogle embedsmænd i kommunerne, der tænker i besparelser – uden at tænke på, at det er mennesker, det går ud over. Dem skal vi holde i kort snor.
Denne og tilsvarende sager rejser principielle spørgsmål om kommunernes brug af teknologiske løsninger, der skal erstatte menneskelig hjælp.
Ifølge Ankestyrelsen må kommuner ikke enøjet bruge velfærdsteknologi, hvis den enkelte hjemmehjælpsmodtager ikke har gavn af den. Teknologiske hjælpemidler kan ikke altid erstatte praktisk hjælp.
Oplever I at have lignende sager og har brug for hjælp til at handle på dem, så kontakt DLrejsehold@aeldresagen.dk der benytter juridiske kompetencer i Ældre Sagens Sekretariat.
 
			
	Sjællandske Nyheder har skrevet om sagen i flere omgange og ligeledes afdækket, hvordan kommunen i sin spareiver har visiteret mange ældre til robotstøvsuger i stedet for praktisk hjælp.
Lene Wagner er blind. Hun går med rollator og har brug for hjælp til at tage høreapparater på. Hun har ikke smartphone og kan ikke bruge fjernbetjeninger. Men det så Frederikssund Kommune stort på, og foreslog hende at gå et andet sted hen i hjemmet, mens robotstøvsugeren kørte.
En række ældre i Frederikssund sendte i samråd med Ældre Sagen Frederikssund en klage til Ankestyrelsen.
Formand for Ældre Sagen Frederikssund, Bente Christensen, er glad for sagens udfald. Hun siger:
- Det er vigtigt i sådan en sag her at holde fast i dialogen med den lokale presse. Uden vores journalist på Frederiksborg Amts Avis var dette ikke lykkes. Og uden vores eget korps af bisiddere, der kender reglerne indgående, var det heller ikke lykkes. Vi har nogle embedsmænd i kommunerne, der tænker i besparelser – uden at tænke på, at det er mennesker, det går ud over. Dem skal vi holde i kort snor.
Denne og tilsvarende sager rejser principielle spørgsmål om kommunernes brug af teknologiske løsninger, der skal erstatte menneskelig hjælp.
Ifølge Ankestyrelsen må kommuner ikke enøjet bruge velfærdsteknologi, hvis den enkelte hjemmehjælpsmodtager ikke har gavn af den. Teknologiske hjælpemidler kan ikke altid erstatte praktisk hjælp.
Oplever I at have lignende sager og har brug for hjælp til at handle på dem, så kontakt DLrejsehold@aeldresagen.dk der benytter juridiske kompetencer i Ældre Sagens Sekretariat.